Zasada "Wybierz 4"

źródło
Czasem tak jest, że grzebie w internecie, znajduję coś naprawdę ekstra po czym nie zapisuję tego, zapominam jak na to trafiłam i wkurzam się. Następnie w zakamarkach pamięci próbuję odszukać o co tak naprawdę chodziło i jak to ująć w słowa. Tak właśnie jest tym razem. Przedstawię Wam pomysł na realizację swoich celów, ale nie jestem w stanie podać źródła. Mam tylko nadzieję, że dobrze zapamiętałam zasady.

Otóż o co chodzi w Zasadzie „Wybierz 4” ?

Należy zastanowić się nad swoimi celami, które chcemy osiągnąć w najbliższych 3 miesiącach i wybrać 4 najważniejsze z nich. Założyć jakiś zeszyt, notatnik papierowy lub elektroniczny i przez 12 tygodni CODZIENNIE monitorować postępy oraz wpisywać co zrobiliśmy danego dnia w kierunku realizacji naszych celów. Jeśli zdarzy się tak, że nie zrobiliśmy nic wtedy wpisujemy „nic” w naszych notatkach. Jeśli takie „nic” będzie pojawiało się przy Twoim celu za dużą ilość razy po kolei wtedy możesz zdecydować się na dwie opcje:

1. ruszyć tyłek i zmobilizować się do działania, bo okaże się, że naprawdę Ci na czymś zależy,
2. odpuścić, bo cel okaże się dla Ciebie niewystarczająco ważny. 

Jak posługiwać się tą metodą? Pokażę na przykładzie.

I. Wybieram 4 cele*

1. Schudnąć 10 kg do 24.02.2013 roku.
2. Zrobić 25 lekcji z języka angielskiego na etutor.
3. Napisać 60 postów na bloga.
4. Przeczytać 20 książek.
* cele muszą być przynajmniej na początku ważne dla Ciebie, niezbyt trudne, ale jednocześnie nie wybieraj czegoś co nie będzie dla Ciebie zupełnie wyzwaniem. Cele, które nie wymagają od nas żadnego wysiłku nie wyzwalają woli walki i zmiany zazwyczaj. Osiągnięcie ich nie cieszy nas również tak bardzo, jak tych, które były wyzwaniem. 

II. Tworzę notatnik i zapisuję np. coś takiego:
22.11.2012
Ad.1. Ćwiczyłam, zjadłam kolację białko+warzywa, nie jadłam słodyczy
Ad.2. Spędziłam 15 min na etutor ucząc się słówek z poprzednich lekcji.
Ad.3. Napisałam część posta, który dodam w czwartek
Ad. 4. Przeczytałam 10 stron „Niezłomnego”.
23.11. 2012
Ad.1. Ćwiczyłam, nie jadłam słodyczy
Ad.2. nic
Ad.3. nic.
Ad.4. Przeczytałam 15 stron „Niezłomnego”

24.11.2012 

Ad.1. …………….
Ad.2. …………….
Ad.3. …………….
Ad.4. …………….

i tak robimy KAŻDEGO DNIA! 
Krótko, jasno, zwięźle, żeby nie zabierało nam to zbyt dużo czasu. Monitorujemy jak nam idzie i dokonujemy oceny czy nasze cele są naprawdę dla nas ważne i mamy chęci by je osiągnąć czy raczej wszystko z nimi związane jest dla nas katorgą i nic się nie udaje. Sami jesteście Panami swojego losu i decydujecie o tym czy opłaca się wkładać wysiłek w cel, którego tak naprawdę wcale nie pragniecie osiągnąć. To narzędzie może również pomóc Wam zdiagnozować samych siebie, swoje bolączki w realizacji pewnych zamierzeń, wyciągnąć wnioski. Przede wszystkim myślę, że może dużo nauczyć Was o sobie.  Osiągniecie celów będzie niejako efektem ubocznym tej nauki. Ta metoda nie wymaga perfekcji w Twoich działaniach. Ona wymaga tego by nauczyć się robić codziennie nawet milimetrowy kroczek do przodu i dowiedzieć się czy te kroczki zgadzają się z naszymi pragnieniami.

Modyfikacje
Oczywiście Zasada „wybierz 4” jest umowna. Jeśli wybierzecie tylko 1 cel też jest ok. Nie mniej jednak człowiek  jest w stanie pracować nad realizacją 4 celów równocześnie i to jest ilość optymalna by osiągnąć sukces, a jednocześnie nie czuć przeładowania. Decyzja ile celów wybierzecie należy do Was. 

Ja zasadę tę stosowałam w przypadku jednego celu i stosuję nadal. Chodzi o wczesne wstawanie. W tabelce wpisuję od sierpnia codziennie godziny mojego wstawania. Metoda sprawdziła się znakomicie. Dlaczego? Na początku sierpnia gdy kilka razy wstałam późno i miałam zaznaczone czerwone pola udało mi się podjąć decyzję, że wcześniejsze wstawanie naprawdę jest dla mnie ważne i muszę starać się bardziej. Działa! Naprawdę działa. 🙂

Jeśli naprawdę Wam na czymś zależy, jeśli do tej pory nie znaleźliście na siebie sposobu w mobilizacji do realizacji pewnych celów to zachęcam Was do spróbowania. Uważam, że nic nie tracicie, a wiele możecie zyskać. 

Zrobiłam dla Was małą wersję PDF tego jak mogłoby to wyglądać 🙂

Zasada Wybierz 4

14 thoughts on “Zasada "Wybierz 4"

  1. fajna sprawa 🙂 ja coś podobnego prowadzę sobie w multiplanerze, zapisałam cele, ale nie notuję tego, co robiłam codziennie, tylko piszę sobie datę i postęp jaki zrobiłam w dążeniu do któregoś z nich 🙂

Skomentuj

