Wisienki tygodnia # 2

Witajcie w kolejnym tygodniu i kolejnych jego wisienkach 🙂 

Przyznam, że ten tydzień obfitował w wiele nowych odkryć, ale zdecydowałam wyselekcjonować tylko te związane ze zdrowiem i żywieniem. Enjoy! 😉


1. Słyszeliście kiedykolwiek o diecie DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension)? Jeśli nie to koniecznie poczytajcie lub napiszcie czy chcecie taki wpis. To dieta oparta na racjonalnym, zdrowym żywieniu, bogata w antyoksydanty, składniki mineralne i witaminy, której celem jest zwalczanie nadciśnienia tętniczego. Dodam, że to żadna dieta cud. Jest bezpieczna i popierana przez międzynarodowe organizacje do spraw żywienia. Mam dla Was darmowy, znaleziony w internecie przewodnik po tej diecie w formacie pdf. Dieta DASH. Niestety jest po angielsku, ale napisany jest bardzo przystępnym językiem i myślę, że prostym do zrozumienia. Jeśli nie to zachęcam do tłumaczenia 😉 I przede wszystkim wdrażania zasad osobom, które z nadciśnieniem mają problem. 

2. Macie ochotę na sprawdzenie jakie są szanse, że w najbliższych 10 latach dostaniecie zawału serca? Tak, tak wiem mało przyjemna wisienka tygodnia, ale właściwie czemu nie? Jeśli znacie swoje stężenie cholesterolu całkowitego oraz frakcji HDL z łatwością obliczycie swoje szanse tutaj. Moim zdaniem dobrze byłoby postraszyć też naszych bliskich, którzy mają niestety alarmujące wyniki badań. Strach to silny motywator choć nie dla wszystkich. 

3. Wszędzie się mówi o tym, że porcje spożywanego jedzenia w ciągu ostatnich lat wzrosły. Takie obliczenia głównie wykonują Amerykanie gdyż tam sytuacja rzeczywiście jest poważna. Kiedyś też widziałam obliczenia jak zmieniły się rozmiary ubrań i jak są zaniżane. No, ale ja nie o tym. Proponuję dla zapaleńców sprawdzenie tego o czym pisałam wyżej. Można obejrzeć to tutaj i tutaj. Daje do myślenia.

4. Nie wiem czy znacie taka stronę czy nie. Jeśli nie to polecam. Możecie sprawdzić wagę wielu produktów i dowiedzieć się podstawowych informacji żywieniowych. Ile waży???

5. Dużym problemem jest nieumiejętność czytania etykiet przez konsumentów. Znalazłam dosyć łatwą i przyjemną formę wyjaśniającą jak mniej więcej powinno się to robić i co producent na opakowaniu jest zobowiązany umieścić. Dodatkowo znajdziecie kilka definicji, które naprawdę przydadzą się by rozwiać wątpliwości. Zapraszam Was tutaj. Tym razem po polsku 🙂

6. Robicie czasem sobie jakieś badania, a potem usilnie szukacie co oznaczają wyniki w internecie? Cóż niestety nie zdołałam jeszcze odnaleźć portalu, który by opisywał wszystkie możliwe parametry, ale coś takiego na początek jest całkiem sensowne.

7. Jak wygląda truskawka? Głupie pytanie. Jest czerwona i smakuje jak truskawka. A jak wygląda pineberry czyli „ananoskawki” ? A właśnie tak. 🙂 Wstyd się przyznać, ale nie miałam pojęcia o tej odmianie.

8. Jecie sezonowo? Ja nawet bardzo. Znalazłam bardzo ciekawą stronę, niestety brytyjską, poświęconą właśnie promowaniu jedzenia produktów sezonowych. Tutaj znajdziecie wiele ciekawych informacji. A pod linkami niżej pliki pdf do wydrukowania:

Mały przewodnik sezonowy

Kalendarz sezonowy A4 

Kalendarz sezonowy A3 

Kalendarz sezonowy A1 

9. Słyszeliście o zjawisku leanwashing’u? Jeśli nie to naprawdę GORĄCO zachęcam Was do przeczytania tego artykułu. Proszę, po prostu to zróbcie. 

10. I na koniec coś o cukrze. Niektórzy pewnie nie przeczytali artykułu wyżej więc postanowiłam napisać o dwóch stronach, amerykańskiej i polskiej, które pokazują produkty wraz z ich zawartością cukru unaocznioną w postaci jego kostek. Strona amerykańskastrona polska. Stronę polską odkryłam dzięki którejś blogerce, ale już nie wiem której niestety 😦 Zgłaszaj się moja droga!

Mam nadzieję, że te linki okażą się przydatne i ciekawe dla Was. Zapraszam Was również do komentowania czy macie jakieś oczekiwania wobec tego cyklu lub po prostu napiszcie swoje opinie o tych wisienkach. Miłej niedzieli! 🙂 

9 thoughts on “Wisienki tygodnia # 2

  1. Fajne niektóre liki 😉 Z tą sezonowością to ostatnio krążył jakiś taki kalendarz tylko w polskiej wersji, ale sobie nie zapisałam i teraz nie mogę znaleźć. O leanwashingu też czytałam, ale nie ten artykuł, więc chętnie zobaczę co jest w tym linku 😉

Skomentuj

